Viskas apie vaikų miegą (kalbinu miego specialistę)| babyblog.lt

1. Dažnai galime išgirsti iš daugelio mamų, kad vaikai ypač mažamečiai (2,5-5 m.) sapnuoja daug košmarų, sunkiai miega. Kas tai įtakoja? Tiesiog raida, ar mes, tėvai darome kažką ne taip?

Tokiame amžiuje labai daug vyksta vaikų raidoje ir būtent jų fantazijų pasaulyje. Tai laikas, kai vaikai daug įsivaizduoja, tačiau kartais jiems sunku atskirti, kur fantazijos, o kur realybė. Tuomet prasideda įvairios baimės.

Taip pat tai amžius, kuomet vaikai vis daugiau laiko praleidžia nebe su tėvais. Taigi, vis daugiau galimybių pasijusti nesaugiems, susierzinti ar patirti kažkokių netikėtų emocijų. Tokie įspūdžiai susikaupia ir kartais taip pat gali įtakoti neramesnį miegą.

2. Miegas ir monstrai, pabaisos? Kaip kovoti su tuo?

Pati pirmoji taisyklė – nekovoti 😊 Jei vaikas sako, kad po lova mato pabaisą, ji jam tokia pat tikra, kaip ir pati lova. Taigi, bet koks mėginimas įtikinti, kad pabaisų nėra, vaikui tik suteikia jausmą, kad jo nesupranta ir juo netiki.

Geriau paklausinėkime vaiko, kokia tai pabaisa, ką sako, ką daro, ko ji bijo. Neretai pavyksta atrasti, kad pabaisa bijo kokio stebuklingo purškalo (visai nesvarbu, jog flakone vanduo) ir vaikas turėdamas šią priemonę gali pats ją nubaidyti, kada tik prisireiks. O tai, kad tėvai kartu ieško priemonių nuo jo baimės tik dar labiau suartina ir ramina.

3. Kodėl naktimis vaikai eina pas tėvus į lovą? Kaip atpratinti nuo šio įpročio?

Pirmiausia, pagalvokime, ar tikrai reikia atpratinti. Tiesiog nėra vieno, visoms šeimoms tinkančio atsakymo. Kai kuriose šeimose tai visai įprastas miegojimo modelis: nakties pradžia atskirai, o paryčiais į tėvų lovą. Svarbu, kad visi dėl to jaustųsi gerai.

Visuomet verta pagalvoti iš vaiko pozicijos, o kodėl norisi į tėvų lovą. Neretai būna, kad tarkim tėtis grįžta iš darbo kai vaikai jau miega arba ruošiasi į lovą. Tad vaikas gali ateiti, nes labai pasiilgo tėčio ir nori pabūti kartu. O gal šeimoje gimė sesutė ar broliukas, kuris miega tėvų kambaryje ir vaikas jaučiasi atstumtas, mažiau mylimas. Gal tai etapas, kai vaiko gyvenime vyksta kažkas naujo, tarkime pradėjo lankyti darželį, ir jam reikia daugiau artumo. Taigi, pažiūrėkime plačiau, o ne tik mėginkime pakeisti patį elgesį.

Kita dažna situacija, kad vienam iš tėvų visai smagu, kad vaikas ateina, tačiau kitam tai nepriimtina. Vaikai lengvai pajunta tokį dvilypumą ir nesąmoningai mėgina prisitaikyti. Tokiu atveju, bandymai pakeisti vaiko elgesį vargu ar turės teigiamų rezultatų.

Neretai, atradus tikrąją tokio naktinio vaikščiojimo priežastį ir ją išsprendus, tarkim praleidžiant su vaiku daugiau kokybiško laiko, skiriant dėmesio, padėjus naktinę lempelę, jei vaikas bijo, elgesys savaime išnyksta. Tam pagelbėja ir tvirtas tėvų apsisprendimas, bei nuoseklumas, parvedant mažylį į jo lovą, kaskart, kai jis ateina.

4. Miegas ir kūdikis. Iki kada turėtų miegoti kūdikis prie mamos, viename kambaryje ir kada geriausiai perkelti miegui į kitą kambarį?

Vadovaujantis SKMS (Staigios kūdikių mirties sindromo) prevencijos rekomendacijomis, kūdikiai turėtų miegoti viename kambaryje su mama bent jau iki 6 mėnesių, o geriau iki 12 mėnesių.

Visgi vienareikšmiškos nuomonės tuo klausimu nėra ir tikriausiai negali būti, kaip ir dėl pačios kūdikio miego vietos: lovelėje ar tėvų lovoje. Kiekviena šeima turėtų pasirinkti tokią kūdikio miego vietą, kuri leistų kuo geriau atliepti visos šeimos poreikius. O jau pasirinkus, pasidomėti, kokios yra saugaus kūdikio miego rekomendacijos ir būtinai jų laikytis.

Kalbant apie iškėlimą į atskirą kambarį, vėlgi nėra vieno visiems mažyliams tinkamo amžiaus. Tad nereikia gąsdinti tėvų, kad jie praleido tinkamą momentą arba turi tai padaryti iki kažkokio konkretaus vaiko amžiaus 😊

Daug svarbiau yra bendras šeimos nusiteikimas tokiam pokyčiui. Jei tėvai yra ramūs ir užtikrinti, kad tai geriausias sprendimas ir pasitiki savo mažyliu, persikėlimas į atskirą kambarį dažnai būna smagus ir sklandus. Žinoma, svarbus pasiruošimo etapas, pokyčio aptarimas su vaiku, pagalba priprantant prie naujos miego vietos, tačiau visa tai neturės norimo rezultato, jei patys viduje nebūsime tikri. Patikėkite, vaikai labai greitai perpranta mūsų abejones.

5. Ar mityba, tv, plančetės gali įtakoti blogą vaikų miegą?

Tikrai taip! Ir pradėkime nuo ekranų.  Jie veikia vaikų miegą dvejopai. Ekranų skleidžiama mėlynoji šviesa neigiamai veikia melatonino, pagrindinio miego hormono, gamybą. O štai judantys vaizdai, spalvos, įtempia ir suaktyvina smegenų veiklą. Laiko prie ekranų sumažinimas yra viena pirmųjų rekomendacijų tėvams, kurių vaikus kankina košmarai ar naktinės baimės!

Mes niekada negalime būti tikri, kaip vaikas mato tai, kas rodoma ekrane. Iš pažiūros mielas filmuko herojus, vaikui gali kelti nemalonias asociacijas. Jau nekalbu apie standartinių žinių kriminalinius vaizdelius.

Neapsigaukime, kad namuose televizorius gali būti „tik fonas“, vaikų akys ir ausys fiksuoja daugybę dalykų, net ir tada, kai jie atrodo įsitraukę į kitas veiklas.

Ikimokyklinio amžiaus vaikams, ekranų reiktų vengti bent 2 valandas iki miego laiko.

Maistas yra retesnis neramaus miego kaltininkas, tačiau tenka išgirsti pamokymų vaikus kuo daugiau pamaitinti nakčiai, tikintis ramesnio miego. Pagalvokime, ar tikrai patys miegame ramiau, jei prieš miegą privalgome? Tas pats galioja ir mažyliams. Iki miego rekomenduojamas bent apie 1,5-2 valandų tarpas be maisto (ši rekomendacija negalioja mažyliams, kurie prieš miegą žinda arba valgo mišinuką). Taip pat vakarienei netinka ir greitų angliavandenių ar kofeino turintis maistas, kaip saldumynai, baltų miltų patiekalai, gazuoti, saldūs gėrimai.

6. Kokie būtų top 5 patarimai, kaip pagerinti didesnio jau vaiko miegą, kad būtų rami naktis?

  • Laikytis dienos ritmo. Net ir didesniems vaikams, pasikartojantis dienos ritmas suteikia saugumo, leidžia organizmui „nuspėti“ kad artėja miego laikas ir tam nusiteikti. Taip pat svarbus ir panašus rytinio kėlimosi laikas. Rekomenduojama, kad jis svyruotų ne didesniame nei 30 min intervale.
  • Sukurti raminančią vakaro rutiną. Kiekvieną vaiką miegui nuteikia skirtingi dalykai. Atkreipkime dėmesį, kas patinka mūsų mažyliui, kas jį ramina. Vienus vaikus ramina lopšinės, o kiti kaip tik suirzta išgirdę dainavimą, tačiau mielai klausosi eilėraščių.
  • Laikytis aiškių ribų, susijusių su miegu. Tikriausiai nėra žmogaus, kuris turi daugiau nebaigtų reikalų, nei vaikas, kuriam laikas eiti miegoti 😊 Tačiau mūsų, tėvų, darbas nubrėžti ribas ir aiškiai pasakyti, kad ne, dabar ne laikas valgyti, baigti piešinius ar eiti pažaisti su šuniuku. Tai ramybės laikas ir vaikai turi būti savo lovelėse. To laikykimės ramiai ir kantriai, su meile priimdami vaiko emocijas. Suprantama, kad esame po darbo dienos nuvargę, tačiau prieš miegą venkime pykčių ar barimosi.
  • Sukurti malonią miego aplinką. Tinkama kambario temperatūra, blanki lempelė, jei vaikui to norisi, miego draugas, patinkanti pižama – visa tai kuria tiesiog malonų santykį su miegu, tad verta į tai atkreipti daugiau dėmesio.
  • Venkime ekranų, saldumynų ir stimuliuojančių produktų prieš miegą. Ekranus išjunkime bent 2 valandos prieš miegą, o saldumynus, pasilikime rytui 😊

 

7. Kokie būtų top 5 patarimai, kaip pagerinti kūdikio/mažamečio vaiko miegą? Gal yra kažkokių naudingų ritualų?

  • Pervargimas – mažų vaikų miego priešas numeris vienas. Niekada nepatikėkite, jei kažkas rekomenduos išvarginti mažylį, tikintis geresnio nakties miego! Todėl labai svarbu, kad vaikas neviršytų jam tinkamų būdravimo laikų ir nebūtų per ilgai stimuliuojančioje aplinkoje, kur triukšminga, daug žmonių, spalvų, kvapų.
  • Raminanti vakaro rutina. Labai svarbu atkreipti dėmesį, kaip vieni ar kiti vakaro rutinos veiksmai veikia mūsų kūdikį. Nors jau tarsi tampa įprasta mažylius maudyti kas vakarą, kai kuriuos kūdikius maudynės labai stimuliuoja. Tad būtinai išbandykime, ar skiriasi mažylio užmigimas po maudynių ir be jų.
  • Vaikui tinkama dienotvarkė. Tinkamas vaiko dienos ritmas tiesiogiai įtakoja nakties miegą. Per mažai dienos miego ar per ilgas vakarinis būdravimas gali sukelti pervargimą, tačiau nėra gerai ir per daug dienos miegelio arba ilgi miegai antroje dienos pusėje. Dienoje turi būti tinkamas aktyvios veiklos ir poilsio balansas.
  • Savarankiškas užmigimas. Savarankiškas užmigimas yra vienas pirmųjų žingsnių į ramesnį miegą. Tačiau savarankiškas visai nereiškia to, kad kūdikis užmiega vienas tamsiame kambaryje arba to, kad jam pasiekti reikia kūdikį palikti išsiverkti. Savarankišku laikomas miegas, kuomet kūdikis užmiega su minimalia tėvų pagalba, o to išmokyti galima naudojant švelnius, palaipsninius metodus, kuomet kūdikis nėra paliekamas vienas.
  • Ekranai ir ryškios šviesos vakare. Kartais mums atrodo, kad kūdikiai tai jau tikrai nežiūri namuose veikiančio televizoriaus. Neapsigaukime, kūdikiui gali pakakti kelių žvilgtelėjimų, kad tai sutrikdytų ramų miegą. Panašiai veikia ir ryškios šviesos. Kaip taisyklė, dažnoje vonioje apšvietimas itin ryškus, o juk tai vieta, kur vyksta bent dalis vakaro rutinos. Pagalvokime, kaip galime sušvelninti ir minimizuoti apšvietimą namuose, kai ruošiame kūdikį miegui.

8. Vaiko miegas (to, kuris dažnai vaikšto naktimis pas tėvus) ir ką tik atsiradęs šeimoje kūdikis (miegantis šalia mamos). Kaip kalbėtis su vaiku? Kodėl vienas turi miegoti savo kambaryje, o kitas gali šalia mamos? Kaip kalbėtis? Spręsti šią problemą?

Pradėkime nuo to, kad tai nėra tik su miegu susijusi situacija. Sesutės ar broliuko atsiradimas, vyresniam vaikui yra didelis pokytis, kurį emociškai ir psichologiškai labai sunku priimti. Vaikui nelengva suprasti, kodėl jis staiga nėra vienintelis, kodėl jam skiriama mažiau dėmesio. Dažnai, atsiradus kūdikiui, vyresni vaikai tarsi užauga „per naktį“. Jam nuolat kartojama daryk taip, nedaryk to, nes tu … didelis.

Taigi pažiūrėti į šią situaciją reiktų plačiau ir pirmiausia pradėti nuo kokybiško laiko tik su vyresniuoju vaiku. Jo nereikia daug 15-20 min per dieną gali padaryti stebuklus. Tačiau tuo metu visas nedalomas dėmesys turi būti skiriamas būtent vyresniam vaikui, užsiimant tokia veikla, kurią pasirinko pats vaikas.

Taip pat besąlygiškai priimkime vyresnio vaiko emocijas, kurios gali pasirodyti gan destruktyvios, nes vaikas tiesiog nežino, kaip išreikšti jausmus, kuriuos sukelia šis pasikeitimas. Visiškai natūralu, jei mažesnis vaikas gali mėginti trenkti kūdikiui, jau kalbantis – pasiūlyti grąžinti kūdikį į ligoninę ar panašiai. Neretai, už šias emocijų išraiškas vaikai būna barami ir baudžiami, kas tik dar labiau sustiprina jų abejones, kad tėvai ėmė juos mylėti mažiau. Todėl pirmiausia turime subalansuoti vyresnėlių emocijas, grąžinti saugumo jausmą ir patvirtinti, kad mylime juos ne ką mažau nei iki kūdikio gimimo.

Tik tada, kai jie pasijunta saugiais ir mylimais, galima kalbėtis apie logiškus dalykus. Dažnai padeda, jei primename, kad ir jie kažkada taip miegojo, šalia mamos, žindo iš krūties, mažoje lovelėje ar tėvų lovoje. Parodykime ir nuotraukų, video. Supratę, kad jie taip pat buvo tokiame etape, vaikai daug lengviau priima tai, kad dabar jau gali miegoti kitame kambaryje, turėti savo erdvę. Kalbėkime apie tai kaip apie privilegiją, kurią turi tik didesni vaikučiai. Paklauskime, kas jiems pagelbėtų labiau pamėgti savo kambarį, gal tėtis ilgiau paskaitytų pasaką, gal mama ateitų apkamšyti ar panašiai.

Tik prisiminkime, kad „per naktį“ jie neužaugo ir vis dar yra tikrai maži 😊

9. Aromaterapija, kaip ritualas vaiko miegui? Už prieš? Nauda/pasekmės?

Yra pastebėta, kad tam tikri kvapai, tarkim levandos, turi raminantį, atpalaiduojantį efektą. Aromaterapija puiki vakaro rutinos dalis, padedanti pasiruošti ramesniam miegeliui. Miego sąsaja su tam tikru kvapu labai naudinga, jei miegame ne namuose. Pažįstamas kvapas suteikia saugumo ir padeda vaikams nusiraminti.

Tačiau su kūdikiais kvapus skatinčiau naudoti itin atsakingai, nepadauginti, nes jų uoslė dar yra labai jautri. Būtinai pasidomėti, koks kvapas nuo kokio amžiaus tinkamas naudoti ir rinktis tik kokybiškus eterinius aliejus. Taip pat jokiu būdu nepilti neskiestų aliejų į vonelę, nes gali suerzinti jautrią mažylių odą.

Už atsakymus dėkoju miego specialistei Dovilei Šafranauskei iš www.miegopelytes.lt

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.